From 1 - 10 / 84
  • Categories    

    Deze kaartlaag geeft gehinderd scheepvaartverkeer weer ten gevolge van een hoosbui.

  • Categories    

    Bij hevige neerslag kan de waterdiepte bij een pand zo hoog worden dat het water naar binnen stroomt en schade veroorzaakt. Deze kaart geeft een indicatie van het risico op water in panden bij hevige neerslag, als gevolg van een extreme bui van 100 mm in 2 uur in het stedelijk gebied van de provincie Zuid-Holland. Opbouw De met 3Di gesimuleerde maximale waterdiepte (bui van 100 millimeter in 2 uur) is vergeleken met het vloerpeil per pand. Dit vloerpeil is afgeleid uit de AHN2 en 3 (hoogte rondom het pand). Als de maximale waterdiepte hoger is dan het vloerpeil bestaat een risico op instroom van regenwater en schade in het pand. We hanteren de volgende klasse-indeling: › Klein risico: 0-10 centimeter waterdiepte tegen de gevel; › Middelgroot risico: 10-25 centimeter waterdiepte tegen de gevel; › Groot risico: meer dan 25 centimeter waterdiepte tegen de gevel. De centimeters zijn ter indicatie bedoeld, om aan te geven op welke panden relatief meer gelet kan worden ten aanzien van wateroverlast door hevige neerslag. In de modellering is vaak alleen de stroming over het maaiveld meegenomen; afvoer via de riolering en open water is veelal niet opgenomen. Het is daarom mogelijk dat de gepresenteerde knelpunten niet altijd in de praktijk (in die mate) worden herkend. Aan de absolute waarden kunnen geen rechten worden ontleend. De resultaten geven een eerste indicatie van de te verwachten mate van kwetsbaarheid van panden bij hevige neerslag.

  • Categories    

    Modelcontrole na berekening extreme neerslag landelijk gebied. Controles zijn uitgevoerd op berekeningen van extreme bui van 100 mm in 2 uur met het modelinstrument 3Di.

  • Categories    

    Deze kaartlaag laat de peilstijging voor wateroverlast gebieden zien.

  • Categories    

    Bij een hevige regenbui kan het water op de straten zo hoog komen te staan dat bepaalde wegdelen onbegaanbaar worden voor personenauto’s, of zelfs voor calamiteitenverkeer zoals ambulances, politie en brandweer. Deze kaart laat zien welke wegen alleen voor calamiteitenverkeer of helemaal niet meer begaanbaar zijn na een extreme bui van 100 mm in 2 uur. Voor deze analyse zijn alleen de wegen van het landelijk gebied meegenomen. Opbouw Wegen zijn geclassificeerd als ‘begaanbaar’ (groen) als er een maximale waterdiepte is van 10 cm. Bij waterdieptes tussen de 10 en 30 cm zijn de wegen geclassificeerd als ‘begaanbaar voor calamiteitenverkeer’ (geel). Dit houdt in dat de weg niet meer begaanbaar is voor gewoon verkeer. Mits er stapvoets gereden wordt en er geen boeggolf wordt gecreëerd kan calamiteitenverkeer gebruik maken van de weg. In theorie gaat dit zeker op voor de voertuigen van hulpdiensten die hoger op de wielen staan. Wegen met waterdieptes van 30 cm en meer zijn ‘onbegaanbaar’ (rood). De belangrijkste ontsluitingsroutes zijn dikker weergegeven. In de modellering is zowel de stroming over het maaiveld, alsook de afvoer via de riolering en open water opgenomen. Het is echter mogelijk dat de gepresenteerde knelpunten niet altijd in de praktijk (in die mate) worden herkend. Aan de absolute waarden kunnen geen rechten worden ontleend. De resultaten geven een eerste indicatie van de te verwachten mate van onbegaanbaarheid van wegen in het landelijk gebied bij extreme neerslag.

  • Categories      

    De draagkrachtkaart signaleert gebieden die voor Zuid-Hollandse begrippen sterk zettingsgevoelig en extreem zettingsgevoelig zijn. Draagkracht duidt op de mate waarin de ondergrond gevoelig is voor zetting, ofwel: het zakken van het maaiveld. De bodemsamenstelling en het ruimtegebruik is hiervoor bepalend; het gewicht van bouwwerken en de onttrekking van grondwater vergroot de kans op zetting. De draagkracht van zand staat bekend als stevig, van klei als gevoelig en van veen als zwak. Gezien Zuid-Holland voor ruim driekwart uit slappe gronden bestaat is de provincie grotendeels bovengemiddeld zettingsgevoelig in vergelijking tot andere provincies.

  • Categories      

    Begrensde zoekgebieden waarbinnen subsidie voor beheer van landschaps elementen kan worden aangevraagd. Dit bestand behoort bij het besluit van gedeputeerde staten van 10 juli 2018, houdende regels over Subsidieregeling Natuur- en Landschapsbeheer Zuid-Holland 2019.

  • Categories    

    Op basis van de indeling van buurten zijn door het Centraal Bureau voor de Statistiek zeer veel statistische gegevens verzameld, zoals bevolkingsopbouw, inkomen, enzovoort. De publicatie Kerncijfers wijken en buurten bevat statistische gegevens voor alle gemeenten, wijken en buurten van Nederland. De kerncijfers hebben hoofdzakelijk tot doel om vergelijkingen tussen de verschillende onderdelen van gemeenten mogelijk te maken en de verschillen zichtbaar te maken. Doordat de cijfers heel Nederland beslaan is het ook mogelijk om buurten van verschillende gemeenten met elkaar te vergelijken. ATTENTIE: van elk jaar worden drie versies van grenzen gepubliceerd met telkens meer variabelen. Dit komt omdat cijfers in latere jaren beschikbaar komen. VERSIE 1 bevat alleen gegevens over demografie. VERSIE 2 is een jaar ouder en bevat meer dan 100 extra variabelen over bedrijven, woningen, uitkeringen, criminaliteit, motorvoertuigen, oppervlakten en voorzieningen. VERSIE 3 is twee jaar ouder en bevat weer meer dan 40 extra variabelen over energieverbruik, huisartsenpraktijken, onderwijsinstellingen, treinstations en theaters. De meest recente cijfers uit Kerncijfers wijken en buurten zijn te raadplegen via StatLine. Aanvullingen, bijstellingen en correcties worden enkel doorgevoerd op StatLine. De wijk- en buurtindeling wordt in principe door de gemeenten vastgesteld. CBS verzorgt de landelijke coördinatie van de indeling. In de landelijke gebieden is de topografie het uitgangspunt bij de buurtindeling. In stedelijke gebieden spelen sociaal-economische verschillen vaak een rol bij de buurtafbakening. De wijkindeling is terug te voeren tot de kernen met hun omsloten buitengebied, of de zogenoemde stadswijken, die bestaan uit een aantal min of meer homogeen bebouwde en aaneengesloten buurten. Bij de naamgeving van wijken en buurten is uitgegaan van de plaatselijk gangbare namen, die door de gemeenten zijn vastgesteld. De codering van de wijken en buurten is landelijk uniform. Iedere buurt heeft een unieke achtcijferige code. De eerste vier cijfers vormen de gemeentecode, de volgende twee cijfers zijn de wijkcode en de laatste twee cijfers zijn de buurtcode. De wijk- en buurtindeling is in kaart gebracht voor verschillende jaren en digitaal beschikbaar. De Wijk- en Buurtkaart is online te raadplegen op www.cbsinuwbuurt.nl, www.cbs.nl/geoservices en www.pdok.nl. (2016 v3)

  • Categories      

    De signaleringskaart geeft de potentie voor Warmte Koude Opslag (WKO) in Zuid-Holland weer. Een WKO-systeem slaat overtollige warmte en koude op om deze op een later moment te kunnen gebruiken. Er zijn ‘open’ en ‘gesloten’ systemen. Een gesloten systeem slaat de warmte relatief ondiep op in ondergrondse buizen en hebben een beperkte capaciteit. Open systemen bestaan uit een doublet van twee bellen water (warm en koud) in daarvoor geschikte aardlagen (watervoerend pakket), waar water in- en uit wordt gepompt. De kaart heeft betrekking op de geschiktheid van de ondergrond voor open WKO-systemen in het 2e en 3e watervoerend pakket. Verder bevat de kaart de gebieden waar WKO beperkt geschikt of niet toegestaan is. Warmte-koudeopslag is een belangrijke techniek om het energieverbruik van woningen, utiliteit en glastuinbouw te verminderen en verduurzamen. Door deze locaties te signaleren kunnen ze worden meegenomen tijdens gebiedsprocessen.

  • Categories      

    Signaleringskaart buisleidingen Visie Ruimte en Mobiliteit signaleert de buisleidingenstraten en buisleidingenstroken in de provincie Zuid-Holland. Dit zijn ruimtelijke reserveringen. In buisleidingstraten zijn geen andere functies dan buisleidingen mogelijk. In de leidingstroken wel, mits die voldoen aan de randvoorwaarden van de transportfunctie.