From 1 - 10 / 164
  • Categories    

    Deze laag toont welke bruggen van bewegingssensoren voorzien zijn.

  • Categories    

    Overzicht van de weggedeelte of onderdelen van wegen waar een overeenkomst is met andere partijen.

  • Categories    

    Deze kaartlaag geeft gehinderd scheepvaartverkeer weer ten gevolge van een hoosbui.

  • Categories    

    Bij hevige neerslag kan de waterdiepte bij een pand zo hoog worden dat het water naar binnen stroomt en schade veroorzaakt. Deze kaart geeft een indicatie van het risico op water in panden bij hevige neerslag, als gevolg van een extreme bui van 100 mm in 2 uur in het stedelijk gebied van de provincie Zuid-Holland. Opbouw De met 3Di gesimuleerde maximale waterdiepte (bui van 100 millimeter in 2 uur) is vergeleken met het vloerpeil per pand. Dit vloerpeil is afgeleid uit de AHN2 en 3 (hoogte rondom het pand). Als de maximale waterdiepte hoger is dan het vloerpeil bestaat een risico op instroom van regenwater en schade in het pand. We hanteren de volgende klasse-indeling: › Klein risico: 0-10 centimeter waterdiepte tegen de gevel; › Middelgroot risico: 10-25 centimeter waterdiepte tegen de gevel; › Groot risico: meer dan 25 centimeter waterdiepte tegen de gevel. De centimeters zijn ter indicatie bedoeld, om aan te geven op welke panden relatief meer gelet kan worden ten aanzien van wateroverlast door hevige neerslag. In de modellering is vaak alleen de stroming over het maaiveld meegenomen; afvoer via de riolering en open water is veelal niet opgenomen. Het is daarom mogelijk dat de gepresenteerde knelpunten niet altijd in de praktijk (in die mate) worden herkend. Aan de absolute waarden kunnen geen rechten worden ontleend. De resultaten geven een eerste indicatie van de te verwachten mate van kwetsbaarheid van panden bij hevige neerslag.

  • Categories    

    Modelcontrole na berekening extreme neerslag landelijk gebied. Controles zijn uitgevoerd op berekeningen van extreme bui van 100 mm in 2 uur met het modelinstrument 3Di.

  • Categories    

    Deze kaartlaag laat de peilstijging voor wateroverlast gebieden zien.

  • Categories    

    Deze basiskaarten bevatten voor elk pand in de Provincie Zuid-Holland informatie over wateroverlast, hitte en biodiversiteit. Ze worden gebruikt om burgerportals voor klimaatadaptatie mee te voeden die ontwikkeld worden door Atelier GroenBlauw. De bronnen voor de categoriewaardes per pand zijn: Hitte: Hittestresskaart klimaatatlas Zuid-Holland Wateroverlast: Kwetsbaarheid panden bij extreme neerslag klimaatatlas Zuid-Holland Biodiversiteit (Groen): Atlas Natuurlijk Kapitaal

  • Categories    

    Bij een hevige regenbui kan het water op de straten zo hoog komen te staan dat bepaalde wegdelen onbegaanbaar worden voor personenauto’s, of zelfs voor calamiteitenverkeer zoals ambulances, politie en brandweer. Deze kaart laat zien welke wegen alleen voor calamiteitenverkeer of helemaal niet meer begaanbaar zijn na een extreme bui van 100 mm in 2 uur. Voor deze analyse zijn alleen de wegen van het landelijk gebied meegenomen. Opbouw Wegen zijn geclassificeerd als ‘begaanbaar’ (groen) als er een maximale waterdiepte is van 10 cm. Bij waterdieptes tussen de 10 en 30 cm zijn de wegen geclassificeerd als ‘begaanbaar voor calamiteitenverkeer’ (geel). Dit houdt in dat de weg niet meer begaanbaar is voor gewoon verkeer. Mits er stapvoets gereden wordt en er geen boeggolf wordt gecreëerd kan calamiteitenverkeer gebruik maken van de weg. In theorie gaat dit zeker op voor de voertuigen van hulpdiensten die hoger op de wielen staan. Wegen met waterdieptes van 30 cm en meer zijn ‘onbegaanbaar’ (rood). De belangrijkste ontsluitingsroutes zijn dikker weergegeven. In de modellering is zowel de stroming over het maaiveld, alsook de afvoer via de riolering en open water opgenomen. Het is echter mogelijk dat de gepresenteerde knelpunten niet altijd in de praktijk (in die mate) worden herkend. Aan de absolute waarden kunnen geen rechten worden ontleend. De resultaten geven een eerste indicatie van de te verwachten mate van onbegaanbaarheid van wegen in het landelijk gebied bij extreme neerslag.

  • Categories    

    Bij een hevige regenbui kan het water op de straten zo hoog komen te staan dat bepaalde wegdelen onbegaanbaar worden voor personenauto’s, of zelfs voor calamiteitenverkeer zoals ambulances, politie en brandweer. Deze kaart laat de provinciale wegen die nog bereikbaar zijn na een 35 mm in 1 uur bui (T10). Wegen blijven bereikbaar als er minder dan 30 minuten water op de weg blijft staan. Over deze Risicoanalyse: Om duidelijk in beeld te krijgen waar wateroverlast op zal treden ten tijde van extreme neerslag heeft Provincie Zuid-Holland adviesbureau Nelen & Schuurmans modelmatig de provinciale infrastructuur van Zuid-Holland laten toetsen (2023). Dit wordt ook wel een stresstest genoemd. Deze stresstest gaat uit van een bepaalde totale neerslag - berekend voor 35 milimeter en 70 milimeter, over het relevante areaal rondom de wegen in beheer van de provincie, in een periode van één uur. Het relevante areaal is bepaald aan de hand van het openbaar beschikbare wegenbestand, opgenomen in de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT). Hierbij zijjn de wegen gefilterd op de wegbeheerder; de wegen die zijn meegenomen in de analyse zijn in het beheer van de Provincie Zuid-Holland.

  • Categories  

    Volgens richtlijnen van Rijkswaterstaat moeten schepen andere schepen binnen een bepaalde afstand kunnen zien. Deze afstanden, ook wel zichtlijnen genoemd, zijn afhankelijk per vaarwegklasse en variëren van vaarweg(deel)traject tot vaarweg(deel)traject. De Zichtlijnen, en de gebieden waar zichtlijnen zich bevinden, de zogenaamde zichtlijngebieden (of zichtlijnvlakken), kunnen inzicht geven waar het zicht eventueel belemmerd wordt of kan worden.