From 1 - 10 / 55
  • Categories    

    De kaart heeft uitsluitend betrekking het grondgebied van de provincie Zuid-Holland. Aardwarmte wordt vooral gebruikt voor ruimteverwarming. De potentie aan duurzame energie in Zuid-Holland heeft geleid tot een groot aantal vergunningaanvragen en verleende vergunningen voor de opsporing en winning van aardwarmte op grond van de Mijnbouwwet waarvoor het Rijk bevoegd gezag is. Aardwarmte staat ook bekend als geothermie.

  • Categories    

    Een jaagpad of trekpad is een (onverhard) pad langs een trekvaart dat werd gebruikt om trekschuiten vooruit te trekken. In de 18e en 19e eeuw werden tussen oude Hollandse steden trekvaarten aangelegd. Naast de trekvaart werd een jaagpad aangelegd. Het voorttrekken van schuiten op deze paden werd jagen genoemd. Gewoonlijk werd gejaagd door een paard met begeleider, maar soms gebeurde het ook met menskracht. De belangrijkste trekvaarten, inclusief ernaast gelegen jaagpaden, in Zuid-Holland zijn: Leiden-Utrecht (anno 1664) Gouda- Amsterdam (anno 1658) Trekvaart Haarlem – Leiden (anno 1657) Vliet (anno 1637/1638) Schie (anno 1636) Delflandse trekvaarten (anno 1645)

  • Categories      

    Begrensde zoekgebieden waarbinnen subsidie voor beheer van landschaps elementen kan worden aangevraagd. Dit bestand is vastgesteld op 29-06-2021 door GS

  • Categories    

    In deze monitor is de administratieve leegstand voor alle soorten vastgoed bepaald. Of een vastgoedobject administratief leeg staat of niet, is bepaald op basis van de Basisregistraties voor Adressen en Gebouwen (BAG), de Waardering Onroerende Zaken (WOZ), de Basisregistratie Personen (BRP) en het Handelsregister (HR). Een verblijfsobject behorend tot de vastgoedvoorraad volgens de BAG, staat administratief leeg als hier volgens de BRP geen persoon staat ingeschreven, én als er volgens de WOZ geen gebruiker is, én als er geen sprake is van inschrijving als bedrijf in het Handelsregister. Het gaat om administratieve leegstand: er is niet in de praktijk getoetst of er daadwerkelijk mensen wonen en/of dat er een bedrijf of instelling actief is. Ook zijn de cijfers afhankelijk van de wijze waarop gemeenten hun basisregistraties bijhouden. Wanneer gemeenten veranderingen aanbrengen in de wijze waarop ze hun basisregistraties bijhouden, kunnen er verschuivingen in de leegstandscijfers ontstaan. Vanaf 1 januari 2020 wordt voor de landelijke leegstandsmonitor gebruikgemaakt van een nieuwe registratie over het gebruik en eigendom van verblijfsobjecten: de LV WOZ. In voorgaande jaren werd voor de bepaling van leegstand het Inkomensinformatiesysteem WOZ (IIS WOZ) gebruikt. Voor 2020 is ook de IIS WOZ methode gebruikt, zodat er vergeleken kan worden met voorgaande jaren

  • Categories      

    Deze dataset bevat contouren van en informatie over bedrijventerreinen, groter dan 1 ha, in de provincie Zuid-Holland in 2023. De dataset is deels tot stand gekomen door enquêtering van Zuid-Hollandse gemeenten Voor meer informatie over gebruikte definities in deze dataset, ga naar het IBIS definities document: https://provincies.pleio.nl/files/view/91f81a21-f3e8-482e-87c9-9932bf05d6fe/1544710303definities_ibis_nl_20170331.pdf Voor aanvullende informatie, zie het IBIS csv export velden document: https://provincies.pleio.nl/files/view/b25e0157-3928-42c1-b390-ad93cced1a8a/ibisnl-csv-export-velden.docx

  • Categories    

    Deze laag komt uit de Klimaateffectatlas: "Afstand tot koelte (zoom in)". De laag is opgesplitst in twee bestanden: - De panden (dit bestand) - De koelteplekken (ander bestand) Voor meer informatie, bekijk het bijbehorende kaartverhaal: https://storymaps.arcgis.com/stories/d791a62d892d49aca2989c888297e07a.

  • Categories      

    Begrensde zoekgebieden waarbinnen subsidie voor beheer van landschaps elementen kan worden aangevraagd. Dit bestand is vastgesteld op 29-06-2021 door GS

  • Categories    

    Het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit, dat van kracht is sinds 1 augustus 2009, bevat een pakket aan maatregelen waarmee overal in Nederland tijdig wordt voldaan aan de Europese grenswaarden. Daarbij is rekening gehouden met de effecten van ruimtelijke ontwikkelingen waarover binnen de looptijd van het NSL een besluit wordt genomen. Vanaf 2010 vindt jaarlijks een monitoring plaats van het NSL. Daarin wordt de ontwikkeling van de luchtkwaliteit gevolgd en wordt de uitvoering van de maatregelen en projecten die zijn opgenomen in het NSL, bijgehouden. Ten behoeve van deze monitoring worden berekeningen uitgevoerd met de Monitoringstool. Indien uit de monitoring blijkt dat de doelstellingen van het NSL niet worden gehaald, kunnen extra maatregelen worden getroffen. In dit bestand zijn de concentraties uit Monitoringstool editie 2021 voor 2020 opgenomen

  • Categories    

    De NUTS-kaarten van GISCO geven een overzicht van de administratieve regio’s in de EU, EFTA en kandidaat EU-landen. Het bereik is gelimiteerd tot die landen die een van deze statussen hadden in 2013. Niveau 0 representeert landsgrenzen, niveau 1 gewesten zoals in België, niveau 2 provincies zoals in Nederland en niveau 3 zijn regio’s binnen provincies zoals “Agglomeratie Leiden en Bollenstreek”, “Delft en Westland”, “Achterhoek” en “Kop van Noord-Holland”. Deze dataset is bewerkt door team RAM. De oorspronkelijke dataset toont niet wat de bovenliggende niveaus zijn. Het is niet in alle gevallen mogelijk om het bovenliggend niveau te verkrijgen door het schrappen van een letter/cijfer van de rechterkant van het ID. Hierom zijn deze geografisch bepaald. Niveaus 0 tot en met 2 zijn minder precies getekend dan de derde. Dit had tot gevolg dat kaartlagen niet exact op elkaar lagen. Dit is hersteld door de gebieden van niveau 3 te aggregeren naar de overkoepelende niveaus. Attributes met informatie over de VN-status, hoofdsteden, EU-statuscodes en namen van landen in het Frans en Duits zijn weggelaten. De NUTS_BN_CODE is niet toegevoegd omdat dit geen unieke identificatie is. Daarnaast is er een land attribute in het Nederlands aangemaakt en eentje die het niveau aangeeft. NAME_ASCI ontbreekt voor het jaar 2021, deze is aangemaakt door accenten te schrappen van NAME_LATN en speciale karakters te vervangen zoals de Duitse ß. Voor alle attributen met namen van regio’s zijn dubbele spaties en spaties aan beide uiteinden weggehaald. De namen van attributes zijn gewijzigd om ze begrijpelijker te maken, zie hieronder. ISO3_CODE: Landcode LEVL_CODE: Niveau NAME_LATN: Naam_Westers NAME_ASCI: Naam_ASCII NUTS_ID: ID NUTS_NAME: Naam_Unicode SHRT_ENGL: Country Nieuwe attributes: ID_[niveaunr.] Naam_ASCII_[niveaunr.] Naam_Unicode_[niveaunr.] Naam_Westers_[niveaunr.] Met deze attributes kunnen de overkoepelende regio’s opgezocht worden en ze zijn ook geschikt om uw data mee te aggregeren. In de kaarten zijn dubbele namen aangetroffen, deze zijn aangepast zodat elke naam uniek is waardoor een join met andere data mogelijk wordt. Jaren: alle Niveau: 3 Attributes: Naam_Unicode, Naam_Westers en Naam_ASCII Aanpassingen: “Jura” (in Frankrijk) --> “Jura (FR)” “Jura” (in Zwitserland) --> “Jura (CH)” Jaar: 2013 Niveau: 3 Attribute: Naam_ASCII Aanpassingen: SE213: “Kronobergs lan” --> “Kalmar lan” Bijzonderheid: GISCO heeft de naam Noord-Macedonië al toegepast in de kaartlagen over 2016, terwijl deze naamswijziging pas in 2019 plaatsvond.

  • Categories    

    Leefgebieden van otters. Een kaart met onderscheiden de potentiële leefgebieden en migratieroutes en een kaart met alle knelpunten, gecategoriseerd op basis van prioriteit. Van een verkeersknelpunt is sprake wanneer er op een locatie binnen of tussen actuele leefgebieden een redelijke kans is op verkeersslachtoffers (Kuiters & Lammertsma, 2014). Bij het beoordelen van de urgentie van een verkeersknelpunt is er gelet op het volgende: 1. De geschiktheid van de watergang en oeverzone als migratieroute voor de otter. 2. Het type weg (gemeentelijke-, provinciale- of rijksweg). 3. De maximale snelheid op de betreffende weg (vanaf 60 km/u fataal). 4. De aanwezigheid van een onderdoorgang en de omvang en het type ervan. 5. De aanwezigheid van obstakels in de onderdoorgang. 6.De aanwezigheid van begeleidende rasters langs de weg. Met de kaart van het Natuurnetwerk Nederland (NNN) is gekeken in hoeverre de potentiële leefgebieden en migratieroutes overeenkomen met de ecologische verbinding die gerealiseerd zijn/worden.