From 1 - 4 / 4
  • Categories    

    Het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit, dat van kracht is sinds 1 augustus 2009, bevat een pakket aan maatregelen waarmee overal in Nederland tijdig wordt voldaan aan de Europese grenswaarden. Daarbij is rekening gehouden met de effecten van ruimtelijke ontwikkelingen waarover binnen de looptijd van het NSL een besluit wordt genomen. Vanaf 2010 vindt jaarlijks een monitoring plaats van het NSL. Daarin wordt de ontwikkeling van de luchtkwaliteit gevolgd en wordt de uitvoering van de maatregelen en projecten die zijn opgenomen in het NSL, bijgehouden. Ten behoeve van deze monitoring worden berekeningen uitgevoerd met de Monitoringstool. Indien uit de monitoring blijkt dat de doelstellingen van het NSL niet worden gehaald, kunnen extra maatregelen worden getroffen. De grenswaarde voor NO2 (stikstofdioxide) is 40 ug/m3, en deze moet in 2015 zijn bereikt op NSL toetspunten. De grenswaarden voor PM10 zijn 40 ug/m3 jaargemiddeld en een daggemiddelde van 50 ug/m3, die echter overeenkomt met 32,5 ug/m3 jaargemiddeld. De fijn stof grenswaarde moet in 2011 zijn bereikt.

  • Categories    

    Netbeheerders in Zuid-Holland

  • Categories      

    Deze kaarten vormen een onderdeel van de Provinciale milieuverordening Zuid-Holland en bevatten de milieubeschermingsgebieden voor stilte van de provincie. Voor de productie van deze kaarten is uitgegaan van de vigerende milieubeschermingsgebieden voor stilte, zoals vastgesteld door Provinciale Staten in het kader van de Provinciale milieuverordening Zuid-Holland. De kaarten geven een overzicht van de milieubeschermingsgebieden voor stilte (stiltegebieden) op grond van de Provinciale milieuverordening Zuid-Holland, zoals deze geldt na de wijzigingen van de achtste tranche die op 1 mei 2013 van kracht werd. Een milieubeschermingsgebied voor stilte is een in de Provinciale milieuverordening aangewezen gebied als bedoeld in artikel 1.2, tweede lid, onder b, van de Wet Milieubeheer, waarvoor in de Provinciale milieuverordening regels zijn gesteld inzake het voorkomen of beperken van geluidhinder. De aangewezen gebieden zijn aangegeven op bij de Provinciale milieuverordening behorende kaarten. Het gebied is primair bepaald aan de hand van het criterium van de geluidbelasting, de 40db(A)-contour. Dit wordt echter niet als harde grens gehanteerd, de grenzen zijn soms mede bepaald door herkenbare elementen in het landschap (sloten, wegen en vaarwegen) met een duidelijke scheidende werking.

  • Categories      

    Op grond van de luchtvaartwet is bepaald waar de geluidszones rond binnenlandse vliegvelden liggen. De overheid heeft de geluidszones in hoofdzaak vastgesteld om de geluidsoverlast voor omwonenden van luchthavens binnen de perken te houden. Daarnaast hebben de zones een functie uit het oogpunt van ruimtelijke ordening. Binnen de zones gelden bijvoorbeeld beperkingen voor nieuwbouw en voor de vestiging van bepaalde bedrijven en reeds aanwezige geluidgevoelige gebouwen (woningen, scholen, et cetera) worden zonodig geïsoleerd. Rotterdam Airport ligt aan de noordelijke stadsrand van Rotterdam. Het luchtverkeer kan gebruik maken van een verharde baan van 2200 x 45 meter. De baan is geschikt voor gebruik tijdens minder gunstige weersomstandigheden. Er geldt 's nachts een nachtregime. Op Rotterdam Airport worden, afgezien van de vluchten met de kleine luchtvaart vooral lijnvluchten uitgevoerd en in mindere mate charter- en vrachtvluchten.